måndag 6 februari 2012

Celange kan inte sova

Klockan är 01.05 och det är verkligen dags att sova. Måndagen nalkas sakta men säkert och jobb väntar. Jag lägger mig i sängen efter en kul helg med både tapas-kalas och finbesök i kollektivet. Jag vrider mig några gånger, finner en bra somna-in-position och inväntar John Blund. Pipet som vi plågades av för en stund sedan är borta och jag kan äntligen slappna av. Helt plötsligt hörs ett konstigt ljud. Är det någon som står utanför mitt rum och säger ett ord var 5:e sekund? Jag lyssnar spänt och försöker lista ut vem det är som är uppe och flänger mitt i natten. Tillslut finner jag källan. Rätt över mig, på överslafen i våningssängen ligger Jules i djup sömn och skapar ett sjukt irriterande ljud på utandningen. Jag plågas inte av småljud i onödan men just den här kvällen när jag verkligen måste få sova så kan jag inte annat än att försöka lista ut hur jag ska få tyst på oljudet. Tillslut bryter Jules ut i en hostattack, jag kan med hjälp av en spegel se hur hon halvt sätter sig upp och byter sovposition, "YES" tänker jag, nu slutar gurglandet. Det tar ca 30 sekunder av ljuv tystnad tills hon byter taktik, i stället för att göra små pratliknande ljud börjar hon snarka. Finns det något mer störande att lyssna på när man själv ligger och vrider sig för att man inte kan somna, lyssna på en annan som mår så gött av sin sömn att den personen unnar sig lite snarkningar? Tror inte det va. Jag blir mer och mer stressad och Jules sjunker mer och mer in i sin dvala. Jag vill ändå inte väcka henne för jag har erfarenhet av att folk väckt mig och säger "Céline du snarkar, jag kan inte sova". Man blir iriiterad över att bli väckt och ännu mer irriterad över att det faktiskt inte är något man gör med flit, man kan ju pröva att lägga sig åt ett annat håll men om det inte funkar så funkar det ju liksom inte. Så nej, väcka henne är inget alternativ. Jag börjar lite smått trycka upp mina tår mellan balkarna, bara som ett litet störningsmoment för att hon eventuellt ska byta ställning och då förhoppningsvis sluta snarka men det tycks bara göra henne gott. Lite som gratis massage. Jag förlorade battlet, Jules fick äntligen en hel natts sömn och det får jag ju bara unna henne. En hemsk mardröm, 30 liter svett och några få timmar i dimman senare ringer klockan. Vem sa att måndag är den bästa dagen i veckan undrar jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar