söndag 15 januari 2012

Celange vs. Jules

Celange

Idag är en sådan dag som jag vaknar med rödvinshuvudvärk men ändå tycker att livet är fett. Jag låtsas att jag sover men kisar i smyg på en bitter Jules som spiller brödsmulor över våra nya kuddar(vidrigt). Idag är jag glad för att jag bor i Oslo. Idag fikar jag på Jules café. Idag skrattar jag åt Jules som efter att ha kommit fram till vårt bord, asnöjd, berättar för oss att hon ska äntligen få ha ansvar över disken efter att ha stått i kassan länge, att hon tycker att det är sjukt chill att ta disken som omväxling, försvinner in till diskrummet visslandes och efter ca 10 sek höra ett krasch av att disken åker i golvet. Idag strosar jag genom Oslos gator i goda vänners lag och blir inspererad av att hitta på nya saker. Idag sänker jag en kylling schwarma på rekordtid. Ikväll snor jag en halvrökt fimp av Jules som avnjuts i fönstret, jag kikar upp mot himmelen och undrar hur många som sitter precis som jag  just i det ögonblicket. Ikväll smider jag planer. Ikväll städar jag mitt och Jules crib för 7:e gången denna vecka. Ikväll inser jag att min pedantiska sida tar mer och mer plats. Ikväll inser jag att det kanske inte är alla som sorterar kläderna på klädhängaren i färgordning.

vs. Jules

Idag är en sådan dag som jag vaknar klockan åtta av mammas hemska Nokia 3310 telefon alarm tjutandes en centimeter ifrån örat och tänker "å herregud, skjut mig i hövve" men ändå klättrar ner för våningssängens överslaf, (japp, det är lite som på kollo) blänger ilsket på en djupt sovande Celange med utsmetad partymakeup från gårdagen och glider iväg till jobbet med ett smile på läpparna. Idag är jag glad för att jag till att börja med jobbar 50 %. Wow, vilken helg. Idag leker jag världsvan, kunnig och stresstålig för tredje dagen irad på ett för mig helt nytt café. Det går bra, jag kan inte hålla fingrarna över styr bakom kassan längre, dom ba går på automat. Eller? Idag besöker tre av mina sambos mig på jobbet. I samma veva blir jag ansvarig för disken, strosar runt i butiken, drar några varv med disktrasan här och där, blir dränkt av kaffesump gång på gång då jag inte riktigt fått in tekniken på vattenkranen som sprutar som ett vattenfall över mig och köttar maskin efter maskin. Jag ville verkligen att min färdighet skulle utstrålas och göra mina sambos stolta över mig, men så sa det bara krash. Var det någon som hörde? Idag gör jag voluntärarbete för fattiga barn i Oslo genom att skänka bröd (till Jon och Eric.) Idag har jag en sådan jävla värk i fötterna så att jag önskar att jag kunde flyga, fötterna vill inte stöta i något, allt gör ont! Ikväll inser jag att Takenetjejen har blivit en riktig citychick som går till jobbet med en sådan där fräsig kaffetermos. Ikväll går jag in i mitt och Célines nystädade wannabe fresh crib som genomsyras av cigarettfimp dolt av ett doftljus som är tänt 24h om dygnet. Ikväll inser jag att det kanske inte är alla som äter trippel-choklad-scones till kvällsmat tre dagar irad med gott samvete. Ikväll inser jag även att en förändring behöver ske för en hållbar framtid.

Jules & Celange

Efter en veckas brainstorming är vi på banan, vi är numera bloggbrudar som siktar mot oändligheten och beyond. Vi utlovar härmed total ärlighet, underhållning och ibland även självförnedring på hög nivå. Här ska det kännas och brännas, lejoninnorna ska klösa och riva, vi är här för att stanna det vill säga tills tanken är fylld. Wroom!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar